تا به حال پیش اومده که انجام دهنده اشتباهی شید و پس از اون، همیشه خودتون رو سرزنش کنین و احساس خجالت داشته باشین؟ متأسفانه این حس مشترکیه که خیلیا با اون درگیر هستن و به دلیل همین احساسات منفی، اعتماد به نفس و عزت نفس خود رو از دست میدن. ولی باید بدونیم که هر انسانی انجام دهنده اشتباه می شه و باید یاد بگیریم که نسبت به خود، گذشت داشته باشیم و به خودمون عشق بورزیم. در این مقاله که از زبون دیپاک چوپرا (Deepak Chopra)، نویسنده ی کتاب گرسنه ی چی هستین؟ بیان شده، یاد می گیریم که چیجوری با منتقد داخلی خود روبرو شیم و چیجوری خود رو دوست داشته باشیم.

 

مادر کودک تازه متولد شده ی خود رو بدون قید و شرط دوست داره و هر رابطه عاشقانه ای، در مراحل ساده ی شیفتگی و عاشقی موجب می شه تا معشوق، در چشم عاشق، کامل و بی مشکل به نظر برسه. ولی بیشتر ما دودلی داریم که عشق بدون قید و شرط و بخشنده و پذیرنده در زندگی روزمره ی ما وجود داشته باشه. همه ما با نگاه کردن در آینه، عیبای زیاد و زخمایی قدیمی رو در خود میبینیم و موارد زیادی رو به یاد میاریم که در اون خود رو بدون قید و شرط دوست نداشته ایم.

چیجوری خود رو دوست داشته باشیم؟ آموزشی

شما باید واسه تبدیل عشقی که حالا تجربه می کنین به عشقی بدون قید و شرط، عنصری الهی رو هم وارد کنین. واسه رسیدن به عشق بی قید و شرط هم (مثل هر آرزو الهی دیگری)، راهی هست و این راه، شروع، میونه و پایانی داره. اینجا با ارائه توضیحی کوتاه در مورد هر یک از این مراحل، به شما نشون میدم که این راه چیجوریه.

شروع

متوجه میشید که خواستار و نیازمند عشقی هستین که بیشتر و قوی تر از عشقی باشه که الان دریافت می کنین. شما در مورد دوست داشتنی بودن احساس ناامنی می کنین، اما ضمیر شما اینجاست تا شما رو جلو براند (یا از رفتن بازدارد). شما بیشتر بقیه رو دوست دارین، ولی علاقه شما به این بستگی داره که اونا چقدر شما رو دوست دارن یا از نظر احساسات عاشقانه، تمایلات جنسی و موافقت واسه شما جذاب هستن. روابط شما لازمه گفتگو ای همیشگی، بین چیزی که شما می خواید و چیزی که شریک زندگی تون می خواد، است. واژهایی که میشه واسه این عشق استفاده کرد، به این شرحه: اشتیاق، دلبستگی، وابستگی، یکی شدن، رابطه ای عاشقانه، احتیاج دوطرفه، علاقه و موافقت.

میونه

وقتی واسه رسیدن به نوع بالاتری از عشق اشتیاق دارین، نفس و نیازای شما، کم کم نقش بسیار کمتری اجرا می کنن. حس می کنین که عشق می تونه نیروی شفابخشی باشه که هر کسی رو گرفتار و اسیر خود می کنه. می تونین فرد دیگری رو بدون اینکه چیزی از اون بخواهید، دوست داشته باشین. اینجور عشقی به میزان کمتری شخصی شده و حسی از دلبستگی و وابستگیه. آگاهی شما گسترش پیدا میکنه و احساس ناامنی کمتری می کنین. عشق شما، کامل تر و پخته تر و صلح آمیز می شه. در روابط شما درک دوطرفه شکل میگیره و درگیریای کمتری بین دو فرد دفاعی ایجاد می شه. این عشق رو میشه با واژهای رو به رو توضیح کرد: آرزو گرا، آروم، بدون خودخواهی، سخاوتمندانه، همدلانه، بخشنده و پذیرنده.

پایان

وقتی تموم محدود کردنا پشت سر گذاشته شه، عشق هم بی قید و شرط میشه. حس می کنین که این عشق از منبعی الهی در درون خود شما سرچشمه گرفته. این عشق، چیزی بیشتر از یک احساسه و شما به جنبه ای گسترده و کلی از وجود خود دست پیدا می کنین. شما دیگر به دنبال دریافت منفعت از فردی که عاشق اون شدین، نیستین. حالا دیگر دلسوزی محض امکان پذیره و حسی از تعلق به انسانیت هست. در روابط شما هیچ اختلاف یا نیازها و خواستهای جنگ جویانه ای وجود نداره. عشق به حالتی خودبسنده از رضایت و شادی مبدل می شه. واژهایی که میشه واسه این عشق استفاده کرد، واژه هاییه مثل: خوشبخت، عالی، مقدس، نورانی، سرمست و نا تموم.

چیجوری خود رو دوست داشته باشیم؟ آموزشی

همونطور که مشاهده می کنین، اصطلاح «بی قید و شرط»، مربوط به فرایندیه که به هدفی عالی می رسه و در عین حال، شمهایی از خوشبختی و شادی رو هم در طول راه با خود داره. عشق بی قیدو شرط هم، مثل تموم آرزوای الهی واقعی، چیزی طبیعیه. میشه اونو در معصومیت یک نوزاد یا در منظره ای قشنگ و شگفت انگیز از غروب احساس کرد. رقابت مهم، از دست ندادنِ این لحظات گذرا و تبدیل کردن اونا به حالتی پایدار و همیشگیه. هر یک از قدما در این راه ارزشمنده، درست همونطور که تموم جنبه های شفا یافتن و بهبودی، از ارزش بالایی برخوردارن.

قدم ۱: ایجاد رابطه با خودِ داخلی

این کار به معنی توجه بیشتر به مراقبت از خوده. شما می تونین دست کم چند دقیقه در روز رو به مراقبه، خوداندیشی یا تفکر و تفکر و تجربه کردن آرامش اختصاص بدین تا با جهان داخلی خود، رابطه برقرار کنین. شما یاد می گیرین که اونو درک کنین و از اون لذت ببرین.

چیجوری خود رو دوست داشته باشیم؟ آموزشی

قدم ۲: روبه رو شدن رو راست با مشکلات و مقاومتای داخلی خود

بیشتر افراد تمایلی به رو به رو شدن با ضعفا و عیبای خود ندارن، چون قضاوت بدی در مورد این ضعفا و عیبا دارن. ولی شما آدم هستین و باید بدونین که حس ناامنی و اضطراب در شما، نشون دهنده ی احساساتی از گذشته که قابل درمان و بهبوده. ، این احساسات می خوان که آزاد شن، البته اگه فرصتی به اونا بدین. اولین قدم واسه بهبودی، نگاه کردن به درون خود و شروع کردنِ مراحل رهاسازیه. از راه های زیادی میشه به بهبودی رسید: از درمان و استفاده از گروه های پشتیبان گرفته، تا انرژی درمانی، ماساژ، برنامه های ذهنی- جسمی و روشای جورواجور طب شرقی.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری خلاقیت کودکان رو پرورش دهی

قدم ۳: رویارویی با زخمای کهنه

چیجوری خود رو دوست داشته باشیم؟ آموزشی

میشه این مرحله رو بهبودی پیشرفته هم نامید. با آزاد شدن باقی مونده ی احساسات منفی، درمی یابید که در خشم، ناراحتی و زخمایی گرفتار شدین که باید با اونا روبه رو شید. زیر جای زخم هاتون، زخم بسیار تازه ای هست. این کار نیازمند کمک گرفتن از فرد دیگریه که شرایط ورود به درون اینجاای تاریک رو درک می کنه. این شخص می تونه دوستی صمیمی، مربی، محرم اسرارتان، روحانی یا روانشناس باشه. هیچکی نمیتونه این کار رو به تنهایی بکنه؛ البته نمی خوام بر وجود هرگونه حس خطر یا ترس تأکید کنم. میشه این کار رو با امنیت کامل و بدون اضطراب و نگرانی انجام داد و زمانی که اونو شروع کنین، حس فوق العاده ای از نشاط و حتی پیروزی در این مراحل، به شما دست میده. فقط کافیه که فردی رو پیدا کنین که با موفقیت در این راه قدم برداشتهه و با شما احساس همدردی می کنه.

قدم ۴: بخشیدن گذشته خود

البته شما نباید واسه بخشش خیلی عجله کنین. ما خیلی راحت می تونیم پیش خود خودنمایی کنیم که دردها و رفتارهای آزاردهنده ی گذشته رو بخشیده ایم، ولی کاری که انجام میدیم، فرار کردن از این دردهاست. اگه بتونیم از راه بهبودی و درمان، این دردها رو از بین ببریم، می تونیم به بخششی عمیق و همیشگی برسیم. واسه این کار اول باید به پذیرش خود برسیم و درک کنیم که ما و همه افراد دور ما، طبق میزان آگاهی و درکی که از مسائل داشتن، بهترین کار ممکن رو انجام دادن. این مسئله که فردی عمیقا به شما آسیب زده، می تونه رقابت بزرگی باشه، ولی تا وقتی قبول نکنین که بقیه در واقعیتی گرفتار شدن که نمی تونن از اون فرار کنن، نمی تونین به طور کامل از آسیب و آسیبی که به شما رسیده آزاد شید.

قدم ۵: پذیرش موقعیتی که حالا در اون قرار دارین

اینم مرحله ایست که نباید با عجله بهش وارد شید. زمان حال، خالی از آثار، خاطرات و زخمای گذشته نیس. شما اول باید به اونا توجه کنین، تا بتونین به دور خود نگاهی بندازین، خیلی راحت نفس بکشین و لحظه ای رو که هم حالا در اون قرار دارین، دوست داشته باشین. واسه شروع، هنگامی که خاطره ی بدی از گذشته رو به خاطر میارید، به خود بگید: «من دیگر اون آدم سابق نیستم.» چون واقعیت هم همینه و شما دیگر اون فرد سابق نیستین.

قدم ۶: شکل دادن به رابطه ای که در اون حس می کنین دوست داشته و درک میشید

راه رسیدن به عشق بی قید و شرط رو نباید به تنهایی طی کنین. شما باید همراه با افرادی در این راه قدم وردارین که عشقی رو که در خودتون می ببینن، درخشش میدن. شاید در مرحله ای فهمیده باشین که همه اعضای خونواده و دوستان تون، با آرزواتون همگام نیستن. شما بدون رد کردن اونا، این حق رو دارین که افرادی رو پیدا کنین که راهی رو که در اون قدم ورداشته اید، درک می کنن و با اون موافق هستن. احتمال بیشتری هست که این افراد، ارزش و اهمیت چیزی که هستین و چیزی که می خواید باشین رو بفهمن.

چیجوری خود رو دوست داشته باشیم؟ آموزشی

قدم ۷: تمرین کردنِ یه جور از عشق که آرزوی دریافت اونو دارین

چیجوری خود رو دوست داشته باشیم؟ آموزشی

خیلی وقت پیش و حدودا زمانی که کتابی با نام «راه رسیدن به عشق» (The Path to Love) رو نوشتم، با افراد زیادی (اکثرا زنان) روبرو شدم که منتظر بودن کسی پیدا شه و اونا رو عاشق خود کنه. ولی تنها راهی که از راه اون میشه به شکلی واقع گرایانه، فردی مناسب رو پیدا، اینه که خود ما فرد مناسبی واسه دیگری باشیم. دوست داشتن بقیه موجب می شه تا اونا هم ما رو دوست داشته باشن و هر چه بیشتر طبق ایده آل هامون در مورد عشق زندگی کنیم، احتمال اینکه نور ما، نور دیگری رو به طرف ما جذب کنه هم بیشتره. همین نکته به بیشتر افراد کمک کرده تا عشق خود رو بیابند.

اگه هر روز، یک یا دو مورد از این قدما رو اجرا کنین، به روشی عملی می رسه که شما رو به عشقی بیشتر از چیزی که امروز در زندگی خود دارین، میرسونه. وقتی توجه خود رو وقف اجرای این قدما می کنین، وجود و چگونگی اونا به طور طبیعی واسه شما رو می شه. باید بدونین که شما به دنیا اومدید تا دوست داشته شید و افرادی دوست داشتنی هستین. ، خلاف این وضعیت، غیرطبیعیه، نه تمایل واسه بازگشت بهش؛ بازگشت به این وضعیت به معنی ایجاد رابطه دوباره با خود واقعی شماس. قرن هاست که افرادی، این راه رو با موفقیت طی کردن، پس شمام خوش بین و امیدوار باشین و به افراد خوشبختی ملحق شید که در آرزوی رسیدن به این جایگاه بلند هستن. واسه شروع، هیچ زمانی بهتر از همین الان نیس.

منبع : huffingtonpost.com

 


دسته‌ها: آموزشی