چیجوری خوب صحبت کنیم؟

 

هنر خوب صحبت کردن در زندگی مهارتی ضروریه. گفت وگو، شما رو به بقیه معرفی می کنه؛ به افرادی مهم که می تونن استاد، کارفرما، کارمند، شریک یا دوست شما باشن. بدون گفت وگو به عنوان پایه این روابط، ساخت ارتباطات اجتماعی، راه اندازی یک کسب وکار یا پیشرفت و گسترش کارتون بسیار سخت هستش. هنگامی که یک گفت وگو شروع می شه، معمولا حفظ و ادامه دادن اون آسونه. اما واسه بیشتر ما «شروع گفت وگو» دشوارترین بخش ماجراست. یادگیری و کسب مهارتای گفت وگو، کلید حل این مشکله. حالا در این مقاله می بینیم که چیجوری خوب صحبت کنیم.

خوب صحبت کردن یعنی یادگیری مهارتای مکالمه ای و سخن پردازی که تصویر شخصی و حرفه ای شما رو پیش بقیه بهتر کنه. بیایید نگاهی به این بندازیم که چیجوری می تونین در هنر گفت وگو استاد شید و واسه همیشه با «اِممم»، «اِاااا» و معطلیای طولانی هنگام مکالمهای تلفنی یا رودررو با دوستان ، خونواده و همکاران تون خداحافظی کنین. شک نداشته باشین از اینکه تقویت مهارتای گفتاری چه تغییر بزرگی در زندگی تون ایجاد می کنن، متعجب میشید.

۱. خیلی تُند صحبت نکنین

واسه اینکه بدونین که چیجوری خوب صحبت کنیم، باید اول اشتباهات عادی در صحبت کردن رو برطرف کنیم. یکی از اشتباهات رایجی که ما انجام دهنده میشیم، اینه که خیلی تُند صحبت می کنیم. چه به دلیل هیجان زدگی باشه، چه از روی عادت، تُند صحبت کردن نه تنها فهم حرفاتون رو واسه شنونده سخت می کنه، بلکه باعث می شه بقیه مسخره تون کنن. تُند حرف زدن می تونه یکی از نشونه های اضطراب باشه. پس یکی از اولین چیزایی که در روند بهبود مهارتای گفتاری خوب باید بدونین اینه که آروم و با سرعتی که فهم اون آسون باشه و بتونین هر واژه رو به روشنی بگید، حرف بزنین.

۲. خیلی آروم حرف نزنید

تا به حال دقت کردین که بعضی از بهترین سخنرانا و سخنورها توانایی این رو دارن که به معنای واقعی کلمه، صدای شون رو به طرف شما پرتاب کنن؟ میدونید به چه دلیل؟ چون اونا خیلی آروم حرف نمی زنن. آروم صحبت کردن ممکنه به این معنا باشه که فرد اعتماد به نفس نداره یا گوشه گیره یا اینکه فقط عصبیه. محکم و با صدای بلند حرف زدن، پایه برداشتی رو که شنوندگان تون از شما دارن، پایه ریزی می کنه. صدای تون رو روشن کنین و محکم صحبت کنین اما خیلی بلند حرف نزنید، چون ممکنه افراد فکر کنن که به جای حرف زدن، دارین فریاد میزنین.

۳. پیش از حرف زدن فکر کنین، در صورت ضرورت از قبل آماده شید

می خواید بدونین که چیجوری خوب صحبت کنیم؟ اولین جواب این سوال اینه که «قبل اینکه حرف بزنین، فکر کنین»؛ جمله ای که اونو همیشه در کتابای بخش ی پیشرفت فردی پیدا می کنین. اما بازم خیلی از ما اونو رعایت نمی کنیم. تا به حال دقت کردین که رئیس یا مدیرتون خیلی کم چیزی می گه که بعدا از گفتنش پشیمون شه؟ این به این دلیله که ذهن اینجور افرادی یه قدم جلوتر از زبون شونه، نه برعکس! افرادی که این مهارت مهم رو دارن، بیشتر به عنوان «افراد روشن» نامیده می شن، چون میدونن که چه میگن و روی زبون شون کنترل کامل دارن. این ایده که بتونین پیش از حرف زدن فعالانه فکر کنین، کمکتون می کنه حرفتون دوتا نشه. چون قبل از هر صحبتی نتایج مثبت و منفی اونو سبک و سنگین کردین.

۴. «اِمممم»، «اِااا»، «آااا» و معطلیای طولانی در خوب صحبت کردن جایی ندارن

موقعیت ۱

سارا: «سلام جون! این گزارش کارکرد هفته پیش منه.»

آرش: «به چه دلیل فروش اینقدر پایین بوده؟ مگه به اندازه کافی وقت نگذاشتی؟»

سارا: «امممم… به چه دلیل گذاشتم، امممم… اما هفته پیش هفته خیلی بدی بود.»

آرش: « چی باعث شده که فروش پایین بیاد؟»

سارا: «امممم… سیاستای فروش جدید (یک معطلی ی طولانی). منتقل کردن پیام به مشتری امممم… خیلی سخت شده.»

آرش: « این قابل قبول نیس. ازت انتظار ندارم که برام بهونه بیاری.»

موقعیت ۲

سارا: «سلام آرش! این گزارش کارکرد هفته پیش منه.»

آرش: «به چه دلیل فروش اینقدر پایین بوده؟ مگه به اندازه کافی وقت نگذاشتی؟»

سارا: «هفته پیش هفته خیلی بدی بود آرش.»

آرش: « چی باعث شده که فروش پایین بیاد؟»

سارا: «تغییرات سیاستای فروش قانع کردن پیام به مشتری رو خیلی سخت کرده. باید فورا یه فکری به حالش بکنیم.»

آرش: «بسیار … بگذار درباره اش فکر کنم، امروز بعد از ظهر یه جلسه ی گروهی می ذاریم.»

به این توجه کردین که لحن و اثر سارا تا چه میزان روی چگونگی درک شنونده که در این مورد مدیر اون، آرشه، از حرفای اون اثر داره؟ معطلیای طولانی و آواهایی مثل اِممم و اِااا بیشتر به عنوان نشونه های عصبانیت، نداشتن اطلاعات و نداشتن اعتماد به نفس در نظر گرفته می شه. اگه موقع صحبت کردن از این آواها زیاد استفاده می کنین، اونا رو حذف کنین چون در گفت وگوهای تون هیچ ارزشی ندارن. بعضی وقتا به کار بردن اونا عموما قابل قبوله، اما اگه همه جمله هاتون اِممم و اِااا و معطلیای طولانی داشته باشن، باعث می شه که تموم سعیای تون واسه تقویت مهارتای کلامی تون نقش بر آب شن.

۵. به سخنرانای حرفه ای گوش کنین

یکی از راه های واکنشی واسه تقویت مهارتای کلامی گوش دادن به سخنرانای حرفه ای و نکته ورداری فعالانهه. موقع گوش دادن، به موارد زیر فکر کنین:

  • هنگام صحبت کردن لحن شون چیجوریه؟
  • چه وقتایی عمدا مکث می کنن؟
  • موقع حرف زدن زبون بدن شون چیجوریه؟
  • بحثا رو چیجوری اداره می کنن؟
  • به نظرات توهین آمیز چیجوری واکنش نشون میدن؟
  • موقع اداره کردن موقعیتای غیرعادی و بُغرنج چیجوری صحبت می کنن؟

گوش دادن به سخنرانای حرفه ای چه در حال ارائه یک سخنرانی عمومی باشن، چه درگیر یک مناظره باشن و چه در حال گفت وگوهای عادی باشن،شما رو به فکر میندازه تا عناصر مهارتای مکالمه ای خود رو با اونا مقایسه کنین و رابطه بدین. روش صحبت کردن اونا می تونه نقطه منبع مناسبی باشه و مثل یک لنگر تو ذهن شما واسه روش درست صحبت کردن تون جای گیرد.

۶. از خونواده تون بخواهید هر زمان که تُپُق میزنین، به شما گوشزد کنن

یک روش مناسب واسه اینکه هر زمان در صحبتای تون تپق زدید یا لکنت پیدا کردین، متوجه اون شید اینه که بقیه اونو به شما گوشزد کنن. این افراد می تونن اعضای خونواده یا عزیزان تون باشن که رو راست علاقه دارن تا به شما در تقویت مهارتای گفتاری و مکالمه ای تون کمک کنن. فقط پیش از هر چیز از اینکه فرد درستی رو واسه این کار انتخاب کردین، مطمئن شید. چون آخرین چیزی که احتیاج دارین فردیه که به جای کمک کردن، مسخره تون کنه.

۷. واسه خوب صحبت کردن موقع گفت وگوها صدای خود رو ضبط کنین

تا به حال به صدای خودتون گوش دادین؟ اگه نه، منتظر یک شوک حسابی باشین. گوش دادن به صدای خودتون بیشتر می تونه بد جوری چشم و گوش تون رو باز کنه و باعث شه بگید: «وااای!!! این واقعا صدای منه؟» با اینکه بسیار شوک آوره، گوش دادن به صدای خودتون می تونه کمک تون کنه تا فهمیده باشین موقع صحبت کردن کجا معطلیای طولانی دارین. این کار می تونه به شما کمک کنه تا هنگام حرف زدن، جاهایی رو که معطلیای طولانی دارین، شناسایی کنین یا دریابید که چقدر از آواهای بیجا مثل «اِمممم» یا «اِااا» استفاده می کنین. صدای خودتون رو موقع گفت وگوهای عادی ضبط کنین و به اینکه چه جوری می تونین بهتر شید، فکر کنین.

چیجوری؟ احتیاجی به دستگاه ها یا نرم افزارهای حرفه ای ضبط صدا یا میکروفنای مخصوص واسه ضبط کردن صدای خودتون ندارین. اگه از گوشیای نسل جدید استفاده می کنین، به احتمال زیاد برنامه ضبط صدا روی اون نصب شده. از گوشی تون واسه ضبط صدای خودتون در طول روز یا هنگام مکالمات تلفنی استفاده کنین.

۸. واژهای سخت رو تمرین کنین

اگه واژهای خاصی هستن که در صحبت کردن تون معطلیای ناجور ایجاد می کنن، تنها راه حل اینه که به تلفظ درست اونا گوش بدین و بارها تمرین کنین تا آخرش بتونین درست تلفظ شون کنین. این کار ممکنه مثل برگشتن به زمان مهد کودک به نظر برسه، اما اگه راه بی مشکل صحبت کردن همین باشه، باید اونو انجام بدین.

۹. هنگام صحبت کردن، زبون بدن مناسبی داشته باشین

زبون بدن در تعیین اینکه مهارتای گفتاری تون چقدر مؤثر هستن، نقشی لازم بازی می کنه. بیایید به ۳ عنصر اصلی زبون بدن که مهارتای مکالمه ای رو تحت اثر قرار میدن، نگاهی بندازیم.

  • رابطه چشمی: یکی از اشتباهات عادی که بیشتر افراد موقع مکالمات شون انجام دهنده می شن، نگاه نکردن به شنوندها یا مخاطبان شونه. شمام انجام دهنده این اشتباه شدین؟ این کار رو نکنین! چون نگاه کردن به چشمان افراد هنگام صحبت کردن با اونا، عموما به عنوان نشونه اعتماد به نفس شناخته می شه.
  • حالت بدن: حالت مناسب بدن و صاف نگاه داشتن پشت تون، پایه ای محکم واسه زبون بدنه. از خم شدن یا افتاده بودن شونِهاتون هنگام مکالمه پرهیز کنین.
  • پیچ دادن و جمع کردن: پیچ دادن و جمع کردن دائمی انگشتا، اعضای صورت یا حرکات پا، می تونه تأثیری منفی روی توانایی گفت وگوی خوب داشته باشه. پیچ دادن عموما نشونه اینه که فرد آروم، با اعتماد به نفس و مصمم نیس.

۱۰. خوب صحبت کردن رو تمرین نکنین، بلکه اونو به یک عادت تبدیل کنین

یکی از موارد پایه ای که باید فعالانه درک کنین، اینه که یاد بگیرین که خوب صحبت کردن بازی نیس، بلکه یک سبک زندگیه. شما نمی تونین هر وقت احتیاج داشتین کلیدی رو تو ذهن تون روشن کنین تا به درست صحبت کردن تون کمک کنه و هنگامی که دیگر بهش احتیاج نداشتید، خاموشش کنین. پس چه در جمع دوستان تون هستین، چه همراه شریک زندگی تون که در حضورش همه نقابا رو کنار می ذارین، به یاد داشته باشین که عادتِ چه گفتن، چه جوری گفتن و چه موقع گفتن تون رو فعالانه کنترل کنین. منتظر تغییرات یک شبه و جادویی نباشید. استاد شدن در هنر گفت وگو و درست صحبت کردن، یک سفر آموزشی بلند مدته که واسه همه عمر به دردتون خواهد خورد.

منبع : toughnickel